LIFEHACKS = AKTIVITETSBALANS

Studenter

Det är fredagkväll under studentveckan och jag sitter i skuggan på altanen och njuter av eftersvallningar från de senaste dagarnas fester. Det mesta av disken från festen har nu passerat diskmaskinen och det oanvända tältet är just nedmonterat. Möblerna som trängdes undan från vardagsrummet när regnmolnen inte ville skingras, de har däremot inte fått komma fram ur hörnen, det finns tid att göra det så småningom. Jag gläds åt min väns ord från en tidigare fest ”Imorgon ska jag njuta av disken då jag tänker på hur trevligt vi har det just nu.” Så varför stressa med disk och städning när vi kan ta det i lagom takt och njuta av både förberedelser och efterarbete? Istället läser jag sommarnumret av Camino som just damp ned i brevlådan och gläds åt att det jag gör just nu och min yrkeskår är specialister på har fått ett modernt uttryck nämligen ”Lifehacks”. ”Lifehacks är smarta tips för att få vardagen att flyta bättre och få mer gjort med mindre tid eller energi.” Alltså det vi arbetsterapeuter kallar Aktivitetsbalans! Varje dag pratar jag med mina medmänniskor, både i roller som patienter, vänner, bekanta eller mina allra närmaste, om hur vi får ihop vårt livspussel, funderar över våra livsval och värderingar och verkligen gör våra dagliga val i stort och smått för en hållbar och fin tillvaro.

Så vad är nyckeln till en hållbar vardag? Att lyssna på alla andras smarta idéer, följa influensers och bli ”inspirerad” av sociala medier eller? Självklart kan inspiration behövas, men jag är övertygad om att svaret ligger närmare än så. Var och en behöver lyssna in våra egna behov, just här, just nu, vad är en god balans? Vad är de långsiktiga behoven? Men det kroppen förmedlar är inte alltid det huvudet vill höra. För att kunna följa vårt hjärtas röst behöver vi ha god kontakt med vår kropp och kunna läsa av dess budskap. För utan kroppen blir det aldrig en hållbar balans, därför tänker jag att träna upp sin kroppskännedom är en god hjälp på vägen mot hållbar självkännedom och livslång balans. Och med balans menar jag så klart inget statiskt läge som är färdigt en gång för alla utan en ständig mjuk rörelse som följer livets skiftande upp och nedgångar utan att det blir värsta krävande berg- och dalbanan. När vi gör kloka val från hjärtat och gör bra saker för oss själva då gör vi också bra saker för alla runt omkring, inklusive vår kära planet. Just det som jag älskar att kalla ”den sunda egoismen”. Men hur lätt är det att följa hjärtat och höra kroppens budskap i det öronbedövande samhällsbruset? För de flesta av oss krävs en hel del träning och aktiva val. Compassion och tacksamhet är också bra verktyg på vägen.

Så nu väljer jag att sitta kvar här, njuta av fina dagar tillsammans med alla mina kära, sippa på vattnet i det vackra vinglaset och njuta av kroppens signaler att den inte är så sugen på att jobba mer just nu. Det blir tillfälle till det tids nog.

Tack livet för allt! Tack för att disken väntar på mig tills jag är redo.

Hoppas du njuter av sommaren med ömsom regn och ömsom solsken!

Varm kram Pernilla

2 Comments on “LIFEHACKS = AKTIVITETSBALANS

  1. Ska bli härligt att träffas snart. En dag till på jobbet sen semester men passar på att njuta av fågelsången på balkongen och samtidigt känna doften av smultronjasminen. Kram

    • Sommaren är ljuvlig och det gäller att njuta av en dag i taget. Jag har 4 veckor kvar till semestern, men försöker inta sommarmood iallafall. Ska börja dagen med utomhusyoga.
      Kram kram Pernilla

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

ett × 1 =